måndag 1 september 2008

Att köpa eller inte köpa....

Traskade genom stan en ledig dag och förirrade mig in i några klädaffärer. "Jeans 150:-", utropade en svartvit skylt på ett bord. Som en pluspol till en minuspol drogs jag dit. Men så kom jag på det. Jag hade ju tänkt att jag skulle handla rättvisemmärkt och ekologiskt. Kläder också så långt det är möjligt. Jag lade ner byxorna och gick ut på gatan igen, men med en alltför tydlig frågande känsla som undrade hur mångar dagar jag skulle lyckas hålla den ambitionen i praktiken. När jag filosoferade vidare lite gick tankarna så här, att det var väldigt billigt för ett par jeans och om jag skulle hålla mig till min ambition så skulle jag få lägga betydligt fler hundralappar i byxpotten. Så om jag köper de billiga byxorna kan jag göra något vettigt för de andra pengarna som liksom blir över. Vilket är mest rätt att göra, mest radikalt? Sedan finns den där aspekten att jag faktiskt inte behöver några nya byxor också... Nej, jag köpte inga, men är den här argumentationen viktig över huvud taget eller har jag kommit ifrån ämnet. Det beror kanske på. Själva drivkraften måste väl vara betydligt väsentligare, om den är att jag ska handla jeans eller att jag vill låta Guds kärlek påverka mitt liv så att andra människor och resten av skapelsen inte ska behöva fara illa på grund av det jag handlar...

7 kommentarer:

Vanliga radikaler sa...

Man kan ju fundera vad den som sytt brallorna får i lön om de bara kostar 150 spänn...

Vanliga radikaler sa...

Jo det är ju en viktig aspekt... just i det här fallet var i och för sig det ordinarie priset avsevärt högre...

Anonym sa...

Kul blogg tjejer och trevligt att träffa på dej här i i cyberspace som man brukar säga Liselotte...

Ett tips bara hade kanske varit att ha åtskilda taggar på inläggen ni gör? Jag som läser blir ganska förvirrad av att ni båda skriver under vanliga radikaler som namn. Är det svårt att fixa så kanske ni kan skriva under era inlägg med era namn?

Ni är varmt välkomna att ta in på slowtracks blogg www.slowtrack.se och klicka på community för att komma till bloggen. Två andra heta tips är den radikal-reformatoriska bloggen: http://blog.bahnhof.se/index.php?varLogin=wb938188 och kristenunderjord: http://kristenunderjord.wordpress.com/

Nåd och fred / Knut

Vanliga radikaler sa...

Hej Knut! Kul med synpunkter och tips! Jag kan avslöja att min man som också läst bloggen inte kunnat klura ut vem som skrivit vad, trots att han a)är gift med mig b)känner Liselotte... Vi funderade på skoj om vi när vi kommenterade skulle använda våra privata bloggsignaturer, men det kändes lite oärligt, så att skriva under med initial kanske är bäst/ AK

Vanliga radikaler sa...

Hallojsan Knurre kul att du hittade hit. Jo men visst detta är helt rätt precis som AK kommenterade har vi klurat på detta och ett litet "L" finns under mitt sista inlägg & tack för tipsen :) CU, L

Vanliga radikaler sa...

Förresten Knut du visste ändå att jag skrivit det inlägget var det på ämnet byxor eller du tog det?! ;)L

Anonym sa...

Japp gissade att det var du på grund av brallorna...