tisdag 13 januari 2009

Lära känna...

"Om jag inte kan berätta om Jesus för vem som helst så har jag inte lärt känna honom tillräckligt." Citatet är hämtat från ett föredrag med Ylva Eggehorn. Och hennes egen slutsats av detta var att hon själv inte lärt känna honom tillräckligt och nog får väl de flesta av oss instämma i det för egen del också. Men kanske vi inte håller med om själva påståendet. Visst kan man alltid problematisera sådana lite enkla sanningar men det ligger ändå ganska mycket i påståendet om vi nu ska vara riktigt ärliga. I alla fall stämmer det in på mig. Orsakerna kan vara fler. För min del är det främst för att de föreställningar om Jesus som packats ner djupt i min ryggsäck varken känns ärliga eller relevanta.

Så hur lär man känna Jesus bättre då? Bön och bibelläsning skulle väl vara ett klassiskt svar. Men jag vill påstå att det inte räcker med att fastna med näsan i en bok eller händerna ihopknäppta i knät. Att i små steg praktiskt pröva Jesus utmaningar att älska människor och att lägga sitt engagemang så det kommer till nytta där det verkligen behövs känns relevant. Är det inte genom att leva och pröva praktiskt med Jesus som föredöme, som borde leda oss på rätt spår? Och inte vänta tills vi vågar utan börja nu. Lite som Augustinus sa: "Predika alltid om nödvändigt använd ord." L

Inga kommentarer: