torsdag 20 november 2008

Domsöndag...

Sitter här och funderar inför söndagen som är domsöndagen. Ingen kul tillställning kan man tycka, men vi tänkte oss inget svavelosande i vår kyrka. Är det inte märkligt hur mycket krut vi i olika kyrkor lagt på spekulationer och uppfattningar om vad som händer efter livet här, ibland så mycket att vi glömt att leva här. Det är ju livet här vi vet att vi har. Vi är två stycken som ska fundera tillsammans på söndag i någon predikoliknande del av gudstjänsten, vem som nu bestämt vad som är predikan och hur den ska se ut... Det kommer kanske mest handla om hur vi dömer varandra och att vi behöver jobba med att låta bli det. Samtidigt finns det en slags dom över våra liv hela tiden, våra handlingar och val får konsekvenser. Om vi väljer att döma och avfärda en människa vi möter efter utseende, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller tro så förlorar vi en hel personlighet... vi får aldrig lära känna den fantastiska personen som Gud skapat...
L

1 kommentar:

Vanliga radikaler sa...

Jag tänker såhär inför domsöndagen: att det är en viktig söndag för personlig rannsakan... lite som du L skriver. Hur lever jag mitt liv i förhållande till Gud och vad som är Guds vilja? Håller mitt liv för prövning? eller är det dags för omvändelse?Hur behandlar jag dem som finns i min närhet och vilka konsekvenser får mitt handlande för dem och andra människor långt bort? Tänker in kyrkornas globala vecka som avslutas i morgon.
Jag har väldigt svårt för att tala om för folk hur de ska leva men jag vill gärna uppmuntra till att tänka efter på egen hand hur livet ser ut och hur man skulle vilja att det såg ut... Och jag vill gärna lyfta fram att om någon vill förändring så kan man förändra tillsammans med Gud...
Domsöndagen är ju eg en glad dag som handlar om Kristi återkomst, om att få möta Jesus ansikte mot ansikte och glädjen och nåden att få göra det.