tisdag 24 februari 2009

Allt ska bort!

equmenia är en federation av tre kristna ungdomsförbund, Svenska Missionskyrkans Ungdom, Svenska Baptistsamfundets Ungdom och Metodistkyrkans Ungdom. I maj är det dags för riksstämma och konferens i Jönköping. Och det hoppas vi blir en bra tillställning men det jag funderade på nu är affischerna som skickats ut för detta evenemang.

Det är lite domedagskänsla över bilden i lilaton från någon form av rivningsplats och texten lyder: Allt ska bort! Allt som skymmer Jesus ska rensas undan! Affischen har fått reaktioner från vissa håll som ser den alltför svartvit (bildligt talat) och kategorisk och därmed speglar en tolkning av kristen tro man inte känner sig särskilt hemma i och inte vill ha tillbaka från tidigare år.

Mina känslor inför affischen är lite dubbla. Tänk bara att få rensa bort allt skräp, alla måsten, alla krav, alla "så här har vi alltid gjort", allt gardinkäbbel och så-måste-ju-nån-ställa-upp-och-städa-snack. Jag tror det finns viktigare och mer akuta saker och föreställningar vi behöver städa undan än gruset från kyrkobesökarnas skor och dammråttorna i mysrummet. Jag gillar det uppkäftigt provocerande och vågade evangelikala, hehe, för detta sammanhang. Det finns något kraftfull och lockande i detta att vara trött på det som är, sätta ner foten, sluta snacka och göra något.

Men jag måste ändå be en bön om att det svartvita inte tar över och att vi alla bevaras från du-har-fel-och-jag-har-rätt -kristendomen. Öppenhet är ett viktigt ledord som kan tvinga oss att rensa både här och där för att röja upp en plats framför Jesus fötter där vi äntligen kan lyssna på vad det verkligen handlar om. L

Inga kommentarer: